FANDOM

Niech twoja wola decyduje o twoim losie - pierwszy odcinek pierwszego sezonu Ania, nie Anna.

Opis portalu Netflix

Osierocona Ania Shirley przez pomyłkę trafia na Zielone Wzgórze pod opiekę rodzeństwa, Mateusza i Maryli Cuthbertów, które chciało adoptować chłopca.

Streszczenie odcinka

Akcja zaczyna się od "skoku w przyszłość", w którym to Mateusz pędzi na koniu za jadącym pociągiem, którego pisk kończy scenę. Następnie powraca do czasu, gdy Mateusz szykuje się do podróży po chłopca, którego spodziewają się odebrać, a Maryla snuje wyobrażenia na jego temat. Następna scena jest w pociągu, gdzie Ania ogląda widoki z zza okna, a na widok płaczącego dziecka przypomina jej się przeszłość, gdy to ona zajmowała się dziećmi. Na stacji w Bright River przychodzi po nią zmieszany Mateusz, który zamiast odebrać chłopca, którego się spodziewał, zabrał na Zielone Wzgórze właśnie ją.

Gdy tylko Mateusz wyszedł, w ich mieszkaniu pojawiła się Małgorzata, starając się wybić przyjaciółce z głowy adopcję. Mateusz wraz z Anią pojawili się na Zielonym Wzgórzu, a gdy Maryla zastała dziewczynkę natychmiastowo poinformowała ją o pomyłce, łamiąc tym jej ducha. Jedną noc pozwolono Ani zostać na Zielonym Wzgórzu, którą Shirley spędziła wylewając łzy. Rankiem Ania udawała księżniczkę Kordelię dla zabawy, dopóki Maryla jej nie przerwała, pomagając jej przyszykować się do wyjścia. Przy śniadaniu Ania starała się udowodnić, że może być pomocna w domu, ale i przy pracy, nie odstępując przy tym chłopcom. Na widok czarnej kawy nawiedziło ją wspomnienie z domu pani Hammond, która oddawała ją z powrotem do sierocińca. Przed wyjazdem Mateusz pożegnał się z Anią, mówiąc, że liczył na to, że dziewczynka jednak będzie mogła zostać.

Po drodze prowadziły rozmowę, która z czasem spłynęła na to, jak Ania została osierocona. Dziewczynka z początku starała się opowiedzieć nieprawdziwą historię, którą uważała za znacznie ciekawszą, ale Maryla wzburzyła się i kazała jej mówić prawdę. Ania opowiedziała jej wtedy o śmierci rodziców i o tym, jak trafiała z jednej rodziny do drugiej, aż nie odesłano jej do sierocińca. Natrafiły na psa, który wystraszył konia, prowadzącego ich powóz, przez co Ania spadła na ziemię, ale z zimną krwią odstraszyła psa, co umożliwiło im dalsza podróż. Po dotarciu do pani Spencer Maryla poinformowała ją, o tragicznej pomyłce, którą została dotknięta i chciała, by dziewczynkę oddano z powrotem do sierocińca. Okazało się, że pani Blewett również szukała dziewczynki do adopcji, więc Ania nie musiała wracać, a mogła od razu dołączyć do nowej rodziny. Maryla nie zdecydowała się na ten krok, gdy ujrzała, jak złym człowiekiem jest pani Blewett i nie chciała, by Ania została pod jej opieką. Stwierdziła, że nie chce podejmować pochopnych decyzji, a jedynie pragnęła poinformować o zaistniałej pomyłce i zabrała Shirley z powrotem do Avonlea.

Maryla zdecydowała, że zatrzymają dziewczynkę na tydzień próbny, a potem zdecydują, czy zatrzymają ją na stałe. Wieczorem Maryla pouczyła Anię co do wieczornego szykowania się do snu, a gdy dowiedziała się, że Ania nie potrafi złożyć modlitwy, pomogła jej złożyć tę pierwszą modlitwę. Następnego dnia Ania nie reagowała na nawoływania Maryli, przez co ta przestraszyła się, że dziewczynka ich okradła i uciekła, ale ta zaraz pojawiła się z koszem wypełnianym jajkami. Maryla obiecała uszyć Ani nową sukienkę, bo widziała, że jej aktualna jest na nią zbyt mała, choć nie zapowiadało się na to, że będzie ona wyglądała tak, jak Ania by sobie tego życzyła.